- Future Students
- Current Students
- Programs
- Programs of Study
- Undergraduate Studies
- Bachelor of General Studies
- Bachelor of Education as a Second Degree
- Minors
- Counselling and Human Development Minor
- Curriculum and Instruction Minor
- Early Learning Minor
- Educational Psychology Minor
- Learning and Developmental Disabilities Minor
- Social Justice in Education Minor
- Elementary Generalist Minor
- Environmental Education Minor
- French Education Minor
- Physical and Health Education Minor
- Secondary Mathematics Education Minor
- Secondary Teaching Minor
- Certificates
- Courses
- Teacher Education
- Professional Diplomas
- Graduate Studies
- Masters Programs
- MA, MEd in Arts Education
- MA, MEd in Counselling Psychology
- MEd in Curriculum & Instruction: Children’s and Young Adult Literature
- MEd in Curriculum & Instruction: Contemplative Inquiry & Approaches in Education
- MEd in Curriculum & Instruction: Ecological Education
- MA, MEd in Curriculum & Instruction: Educational Theory and Practice
- M.Éd. dans Curriculum & Instruction: Enseigner et apprendre en français: plurilinguismes, francophonies et éducation
- MA, MEd in Curriculum & Instruction: Equity Studies in Education
- MEd in Curriculum & Instruction: Imagination in Teaching, Schooling and Place
- MEd in Curriculum & Instruction: Innovations in Mathematics Education
- MA, MEd dans Curriculum & Instruction: l'éducation en français en contextes de diversité (campus de SFU)
- MEd in Curriculum & Instruction: Place- and Nature-Based Experiential Learning
- MEd in Curriculum & Instruction: Post-Secondary (VCC)
- MEd in Curriculum & Instruction: Science Education and Communication
- MEd in Educational Leadership: Post-Secondary (Surrey)
- MEd in Educational Leadership: Imaginative K-12 Leadership (Surrey)
- MEd in Educational Practice
- MEd in Educational Practice: Indigenous Pedagogy and Indigenous Inquiry
- MEd in Educational Practice: Practitioner Inquiry
- MA, MEd in Educational Psychology
- MEd in Teaching Languages in Global Contexts
- MA, MEd in Educational Technology & Learning Design
- MSc, MEd in Secondary Mathematics Education
- MA, MEd in Teaching English as an Additional Language
- Doctoral Programs
- EdD in Educational Leadership: Leading for Educational Change in the Yukon
- PhD in Arts Education
- PhD in Educational Psychology
- PhD in Educational Technology & Learning Design
- PhD in Educational Theory and Practice: Curriculum and Pedagogy Stream
- PhD in Educational Theory and Practice: Philosophy of Education Stream
- PhD in Languages, Cultures and Literacies
- PhD en langues, cultures et littératies (en français)
- PhD in Mathematics Education
- Areas of Study
- Program Comparision
- Masters Programs
- Programs in French
- Faculty & Research
- Indigeneity
- Community
- About
- News & Events
- Support Us
- Instructor & Staff Resources
- Work With Us
- Contact
Curriculum & Instruction : Enseigner et apprendre en français : plurilinguismes, francophonies et éducation M.Éd.
Mode de livraison: En ligne |
Début des admissions: |
Fin des admissions: |
Début du programme: |
Le programme de maîtrise en éducation, offert en français, est axé sur la thématique de la diversité et de l’inclusion dans les contextes d’éducation en situations minoritaires. Il s'agit d'un programme intensif de type professionnel (M.Éd.) d'une durée de 16 mois avec deux cours par session, deux fois au cours du programme. Cette maîtrise propose d’examiner la recherche académique et professionnelle dans le domaine afin de favoriser la compréhension des situations de diversités, de développer les compétences interculturelles des étudiants et étudiantes et de suggérer des pistes d’intervention adaptées.
À qui s'adresse ce programme
Cette maîtrise s’adresse à ceux et celles qui désirent adapter leur pratique à une clientèle diverse, multiculturelle et plurilingue.
- Enseignants et enseignantes au niveau primaire et secondaire (français de base, intensif, immersion ou programme francophone)
- Administrateurs et administratrices scolaires
- Éducateurs et éducatrices (secteurs gouvernemental, communautaire ou privé)
- Intervenants et intervenantes communautaires et culturels
Les enseignants certifiés en Colombie-Britannique peuvent obtenir une bourse du ministère de l’Éducation de la C.-B. (1500$ / année jusqu’à concurrence de 2 ans max.).
Structure du Programme
Le programme intensif de type professionnel (M.Éd.) d’une durée totale de 4 sessions consécutives comprend sept cours (total 35 crédits) offerts en ligne incluant :
- Un ou deux cours sont offerts par session en mode synchrone (classe virtuelle à une date et heure précise) ou en mode asynchrone (cours en autonomie)
- Un examen de synthèse
- Participation au forum de discussion en ligne
- Rencontres virtuelles avec vos professeures selon vos besoins
- Technologie éducative de pointe
Le temps consacré à l’étude et aux travaux est approximativement de 5 à 6 heures par semaine par cours.
Calendrier D'admission
prochain trimestre de début
L'automne 2026 (à confirmer)
Description du programme
Il s’agit d’un programme de type cohorte axé sur la construction d’une communauté d’apprentissage qui favorise les échanges entre les étudiant·e·s et les professeur·e·s.
Les étudiants et étudiantes vont :
- Analyser de manière critique la recherche théorique et professionnelle sur le bilinguisme, le plurilinguisme, la littératie, l’éducation interculturelle et les interactions en salle de classe
- Comprendre la recherche et ses applications dans divers domaines liés à l’éducation en situation de diversités linguistiques et culturelles incluant les perspectives autochtones
- S’appuyer sur la théorie pour développer des stratégies d’enseignement inclusives pouvant être appliquées dans divers contextes éducatifs en langue française
- Réfléchir de manière critique sur ses propres pratiques en classe et ses identités professionnelles
- Construire une communauté d’apprentissage en collaborant et participant activement à la classe virtuelle
Les avantages du programme
- Programme de type cohorte facilitant les interactions entre étudiant·e·s et professeur·e·s
- Programme offert 100% en ligne
- Accès gratuit à un soutien à la rédaction académique en français
- Possibilité de suivre des cours complémentaires, sur divers sujets, par le biais du Consortium des établissements universitaires de l’Ouest canadien
- Accès à une variété de bourses et prix pour les études en français à SFU, dont la bourse du ministère de l'Éducation de la C.-B. pour les enseignant·e·s, pouvant aller jusqu'à 3000 $
- Vie étudiante en français riche grâce à des événements culturels, académiques et de développement professionnel
Horaire & Cours
Ce programme se compose de sept cours de 5 crédits (35 crédits au total) dispensés en ligne sur quatre sessions consécutives.
Les étudiant·e·s doivent compléter :
Session 1
EDUC 834-5 PLURILINGUISME ET APPRENTISSAGES SCOLAIRES (ASYNCHRONE)
Le cours abordera les questions d’appropriation et de transmission des langues en s’interrogeant en particulier sur les passages et les ruptures entre le milieu social (les familles et les groupes de pairs) et celui de l’école. Les lectures et discussions porteront aussi sur les pratiques de transmission des langues et les représentations du bi-/plurilinguisme. Seront examinés également des outils et pratiques d’enseignement pour la gestion et le développement des plurilinguismes.
EDUC 858-5 PERSPECTIVES ET PRATIQUES INTERCULTURELLES EN CONTEXTES FRANCOPHONES (HYBRIDE - PÉRIODES SYNCHRONES ET ASYNCHRONES)
Dans ce cours, les étudiants seront introduits aux fondements de l’éducation interculturelle et engagés dans une analyse critique des pratiques scolaires – incluant leurs propres présupposées et pratiques d’enseignement – à l’égard de la diversité culturelle et du traitement de l’identité dans les écoles pluriethniques en contextes francophones. Les étudiants seront amenés à développer des approches inclusives pour la salle de classe, se familiariser avec les politiques éducatives sur la diversité ainsi qu'avec les recherches actuelles et les pratiques dans le champ de l’éducation interculturelle au Canada et dans d’autres pays francophones.
Session 2
EDUC 864-5 MÉTHODOLOGIE DE LA RECHERCHE EN ÉDUCATION (ASYNCHRONE)
Les étudiants seront amenés à planifier et interpréter la recherche en éducation. Le cours portera sur les fondements épistémologiques de la recherche et introduira différents plans de recherche qualitative et quantitative ainsi que les procédures de cueillette de données privilégiées dans le domaine.
Session 3
EDUC 819-5 ÉTUDE DES INTERACTIONS EN SALLE DE CLASSE (HYBRIDE - PÉRIODES SYNCHRONES ET ASYNCHRONES)
Étude des interactions en salle de classe et application à l’analyse des interactions de l’étudiant dans sa propre classe. Le cours traitera aussi de modèles pédagogiques et de leur application à différentes catégories d’objectifs éducatifs.
EDUC 823-5 LITTéRATIE ET DIVERSITé LINGUISTIQUE (ASYNCHRONE)
Le cours propose l’examen des fondements théoriques de l’étude de la littératie et de la diversité linguistique afin de situer les tendances actuelles de la pratique éducative en milieu plurilingue. Les étudiants examineront l’évolution des courants de recherche sur la lecture et l’écriture en langue seconde ainsi que la conception actuelle du terme littératie, en s’attardant sur les théories sociolinguistiques et les études ethnographiques de la communication. Les étudiants entre-prendront aussi une étude critique des recherches récentes sur la bi-littératie.
Session 4
EDUC 904-5 TRAVAUX DE RECHERCHE APPLIQUÉE (ASYNCHRONE)
Travaux de recherches appliquées portant sur un sujet au choix de l’étudiant.
EDUC 883-5 EXAMEN DE SYNTHÈSE (ASYNCHRONE)
L’examen de synthèse porte sur la dynamique de l’apprentissage et du développement académique et professionnel des praticiens chercheurs. Cet examen permet de mettre en valeur les connaissances et compétences acquises au cours du programme. Ce cours est à suivre en même temps que le cours EDUC 904.
Cours optionnels
En plus de ces cours obligatoires, vous aurez la possibilité de vous inscrire à d’autres cours de votre choix offerts :
- à la Faculté d’éducation
- ou au sein des universités membres du Consortium des établissements universitaires de l’Ouest Canadian (MEdouest)
*L’horaire et l’ordre des cours peuvent être sujets à changement.
En ligne
Ce programme est offert exclusivement en ligne. Assurez-vous d'avoir les exigences techniques minimales suivantes :
- PC (Windows XP ou Vista) ou Mac (OS X 10.4 ou supérieur)
- Connexion Internet haut débit
- Casque USB avec microphone (ou casque)
- Webcam
- Accès à une imprimante
Ce programme de maîtrise ouvre des portes sur de nouveaux horizons de carrières en plus de faciliter l'avancement professionnel (catégorie et échelles salariales).
Possibilités de carrière
- Direction scolaire ou communautaire
- Administration scolaire ou communautaire
- Leadership pédagogique ou communautaire
- Administration publique
- Consultation et analyse en éducation
Possibilités d’études supérieures
- Les finissant·es de ce programme peuvent être intéressé·es à poursuivre leurs études avec ce programme : Educational Leadership EdD
EN SAVOIR PLUS
Vous désirez en savoir plus sur ce programme? Consultez les liens suivants ou contactez-nous pour toutes questions.
Pour questions concernant les demandes d'admission et administratives, contactez (en anglais) :
-
Barbara Djokic Program Assistant
EdD and MEd Programs, Community Graduate 778-782-8099 educedd@sfu.ca SRYC 5203
Pour les demandes académiques, contactez la coordonnatrice de programme (en français ou en anglais):
-
Danièle Moore Professor
Academic Coordinator, PhD en Langues, Cultures et Littèraties (en Français)
daniele_moore@sfu.ca
Ce programme est offert en partenariat avec :
This four consecutive terms program, offered in French, focuses on the theme of diversity and inclusion. Students will explore, understand and apply current theories and research related to second language teaching and learning in Francophone minority settings. Students will also discover how to adapt their practice to diverse, multicultural and multilingual environments.
Designed for
The curriculum is intended for school administrators and educators of all levels who wish to develop and acquire strategies that can be applied in various educational settings.
- Primary and secondary teachers (core French, intensive French, French Immersion or Francophone)
- Educators (government, community, non-profits, business)
- School administrators
- Community and cultural stakeholders
Program Structure
- 16 months (4 terms), 35-unit program
- 1-2 online classes each term
- Designed for working professionals by providing synchronous and asynchronous class options
- Online forums and meetings with professors (as needed)
You should expect to spend 5 to 6 hours per course per week for studying and working on assigments.
Intake Schedule
Next Start Terms
Fall 2026 (tentative)
Program Design
This program is woven around a learning community that foster interactions between students and professors.
Students will:
- Critically examine current theories and research on bilingualism, plurilingualism, literacy, intercultural education and classroom interactions
- Develop an understanding of research on cultural and linguistic diversity, including indigenous perspectives
- Accurately relate theoretical discussions to practice within the context of French teaching and identify implications for practice
- Critically reflect on their own classroom practices and professional identities
- Engage in the virtual university classroom in a collaborative and participatory manner
Program Advantages
- Cohort-based program facilitating interaction between students and professors
- Delivered 100% online
- Free access to academic writing support in French
- Variety of bursaries and awards for studies in French at SFU, including the B.C. Ministry of Education Bursary for teachers, which goes up to $3,000
- In addition to the required courses, the opportunity to register for other courses on various topics offered by the Consortium des établissements universitaires de l'Ouest canadien network
- Student life in French with access to free cultural, academic and professionnal development events in French
Schedule & Courses
The MEd cohort program consists of seven 5-unit courses (total 35 units) delivered online over four consecutive terms including.
Students complete:
Term 1
EDUC 834-5 MULTILINGUALISM, LANGUAGE ACQUISITION, AND LANGUAGE LEARNING IN THE SCHOOL CONTEXT (ASYNCHRONOUS)
A critical examination of key aspects of bi- and multilingualism from the double perspectives of sociolinguistics and language education. Current issues and theoretical developments in the study of multilingualism, identity, and language teaching provide a solid foundation to understand second and third language acquisition and literacy development in bilingual settings, including new perspectives on plurilingualism in language planning in education. The language of instruction will be French.
EDUC 858-5 INTERCULTURAL PERSPECTIVES AND PRACTICES IN FRANCOPHONE SCHOOL CONTEXTS (HYBRID - SYNCHRONOUS AND ASYNCHRONOUS TIMES)
In this course, students will be introduced to the foundations of intercultural education, and engaged in critically analyzing school practices - including their own underlying assumptions and teaching practices - relating to cultural diversity and identity in multicultural Francophone school contexts. Students will derive classroom applications and become familiar with policies, contemporary research, and practices in the field of intercultural education in Canada and other Francophone countries.
Term 2
EDUC 864-5 RESEARCH DESIGNS IN EDUCATION (ASYNCHRONOUS)
Designing and interpreting research about education. Introduction to survey techniques, correlational designs, classic experimental and evaluation designs for investigating causal relations, case study methods, interpretive approaches to research. Students with credit for EDUC 814 may not take this course for further credit. Equivalent Courses: EDUC814
Term 3
EDUC 819-5 STUDIES IN TEACHER-STUDENT INTERACTION (HYBRID - SYNCHRONOUS AND ASYNCHRONOUS TIMES)
Consideration of systems for analysing teacher interaction and their use in analysing the student's own classroom teaching. The course will also deal with models of instruction designed to achieve various categories of educational objectives.
EDUC 823-5 CURRICULUM AND INSTRUCTION IN AN INDIVIDUAL TEACHING SPECIALITY (ASYNCHRONOUS)
An intensive examination of developments in a curriculum area selected by the student. In addition the course will deal with major philosophical and historical factors that influence the present state and future directions of curriculum and instruction.
Term 4
EDUC 904-5 FIELDWORK III (ASYNCHRONOUS)
Applied research work on a topic of the student's choice. The Faculty Sponsor will provide further information regarding the Fieldwork course.
EDUC 883-5 MED COMPREHENSIVE EXAM (ASYNCHRONOUS)
The examination is graded on a satisfactory/unsatisfactory basis.
The comprehensive exam examines the dynamics of learning and the academic and professional development of research practitioners. This exam enhances the knowledge and skills acquired during the program.
Optional Courses
In addition to the required courses, you will have the opportunity to register for other courses of your choice offered by:
- the Faculty of Education
- universities of the Consortium des établissements universitaires de l'Ouest canadien
Courses and order of delivery subject to change.
Online
This program is offered exclusively online. Ensure you have the following minimum technical requirements:
- PC (Windows XP or Vista) or Mac (OS X 10.4 or greater)
- High-speed internet connection
- USB headset with a microphone (or a headset)
- Webcam
- Acccess to a printer
This master's program opens doors to new career horizons in addition to facilitating professional advancement (category and salary scales).
Career opportunities
- School or community director
- School or community administrator
- Educational leadership
- Educational consultant and analyst
- Public Administration
Further Studies
- Graduates of this program may be interested in pursuing their studies with the Educational Leadership EdD (offerings and locations vary).
LEARN MORE ABOUT THIS PROGRAM
Curious to know more about the program?
For admissions and course registration inquiries in English, contact:
-
Barbara Djokic Program Assistant
EdD and MEd Programs, Community Graduate 778-782-8099 educedd@sfu.ca SRYC 5203
For academic inquiries, contact the Program Coordinator (in French or in English):
-
Danièle Moore Professor
Academic Coordinator, PhD en Langues, Cultures et Littèraties (en Français)
daniele_moore@sfu.ca