Refereed Journal Articles

Journal Articles

Brisson, G., Forte, M., André, G., & Dagenais, D. (2021). Perspective sociomatérielle sur la pédagogie des multilittératies. Cahiers de l’ILO, 11, 201-227. doi:10.18192/olbij.v11i1.6181

Dagenais, D., Brisson, G., André, G., & Forte, M. (2020). Multiple becomings in digital story creation. Journal of Language and Intercultural Communication, 20(5), 419-432. doi:10.1080/14708477.2020.1776309

Dagenais, D. (2019). Explorations du sociomatériel dans les recherches sur l’apprentissage et l’enseignement des langues. 75th Anniversary Special Issue. Canadian Modern Language Review,75(4), 319-328. doi: 10.3138/cmlr.2019-0005

Dagenais, D. (2017). Tensions autour de l'enseignement des littératies plurielles en milieu minoritaire, Education et francophonie, 45(2), 5-21. doi: 10.7202/1043526ar

Dagenais D., Toohey, K., Bennett Fox, A., & Singh, A. (2017). Multilingual and multimodal composition at school: ScribJab in action. Language and Education, 31 (3). 263-282. DOI: 10.1080/09500782.2016.1261893

Dagenais, D., & Toohey, K.  (2016). Les théories de l'investissement et la prise en compte de la matérialité dans les situations d'apprentissage des langues. Langage et société, 157, 57-71.

Toohey, K., Dagenais, D., Fodor, A., Hof, L., Nuñez-Mendez, O., Schulze, E. & Singh, A. (2015). “That sounds so cooool”: Entanglements of children, digital tools and literacy practices. TESOL Quarterly, 49(3), 461-485. DOI: 10.1002/tesq.236

Toohey, K., & Dagenais, D.  (2015).  Videomaking as sociomaterial assemblage. Language and Education, 29(4). 302-316. DOI: 10.1080/09500782.2015.1006643

Dagenais, D. & Toohey, K.  (2014). La production vidéo : une pratique multimodale pour tisser des liens entre l’école et les littératies hors scolaires. Nouveaux cahiers de la recherche en éducation, 17(2), 8-31. DOI: 10.7202/1030886ar

Smythe, S., Toohey, K. & Dagenais, D.  (2014).  Video making, production pedagogies, and educational policy.  Educational Policy: An Interdisciplinary Journal of Policy and Practice. 1-31. DOI: 0.1177/0895904814550078

Sabatier, C., Moore, D., & Dagenais, D.  (2013).  Pour une didactique sociale de l’urbain : développer des compétences littératiées multimodales en immersion française en Colombie-Britannique.  Glottopol, 21, 138-161.

Dagenais, D. (2013). Multilingualism in Canada: Policy and education in applied linguistics research. Annual Journal of Applied Linguistics, 3(2), 286-301 [invited submission].

Dagenais, D., Fodor, A., Schulze, L., & Toohey, K.  (2013). Charting new directions:  The potential of Actor Network Theory for analyzing children’s videomaking.  Language and Literacies, 15(1), 93-108.

Dagenais, D.  (2012). Littératies multimodales et perspectives critiques. Les Cahiers de l’Acedle, 9(2), 15-46.

Toohey, K., Dagenais, D., Schulze, L.  (2012). Second language learners making video in three contexts.  Language and Literacies, 14(2), 75-96.

Philpott, R., & Dagenais, D.  (2012).  Grappling with Social Justice: Exploring New Teachers’ Practice and Experiences.  Journal of Education, Citizenship and Social Justice, 7(1), 85-99.

Jacquet, M., & Dagenais, D. (2010). Diversité des contextes d’enseignement et des interactions professionnelles en Colombie-Britannique. McGill Journal of Education, 45(3), 511-534.

Collins, L., & Dagenais, D. (2010). The changing scene for publishing in applied linguistics journals:  perspective from the Canadian Modern Language Review. The Modern Language Journal, 94(4), 638-640.

Lotherington, H., & Dagenais, D.  (2008).  Guest Editorial for Special Issue on Multilingual Literacies. Canadian Modern Language Review, 65(1), 1-9.

Dagenais, D., & Moore, D. (2008). Représentations des littératies plurilingues, de l’immersion en français et des dynamiques identitaires chez des parents en chinois.  Revue canadienne des langues vivantes, 65(1), 11-31.

Dagenais, D. (2008). Pratiques langagières des enfants de familles immigrantes à la maison et à l’école. Revue des sciences de l’éducation, 34(2), 351-376.

Armand, F., & Dagenais, D. (2008). L’éveil aux langues à Montréal et à Vancouver : une approche interculturelle. Numéro thématique « Rapports ethniques et éducation : perspectives nationales et internationales », Éducation et francophonie, XXXVI(1), 44-64.

Dagenais, D., Walsh, N., Armand, F., & Maraillet, E.  (2008). Collaboration and co-construction of knowledge during language awareness activities in Canadian elementary school.  Language Awareness, 17(2), 139-155.

Dagenais, D., Beynon, J. & Mathis, N.  (2008).  Intersections of social cohesion, education and identity.  Pedagogies: An International Journal, 3(2), 85-108.

Dagenais, D. & Jacquet, M. (2008).  Theories of representation in French and English scholarship on multilingualism.  International Journal of Multilingualism, 5(1), 41-52.

Grimmett, P., Dagenais, D., D’Amico, L., Jacquet, M., & Ilieva, R.  (2008). The Contrasting Discourses of Educators in Vancouver, British Columbia.  Journal of Educational Change, 9(2), 101-121.

Dagenais, D., Armand, F, Walsh, N., & Maraillet, E.  (2007).  L’Éveil aux langues et la co-construction de connaissances sur la diversité linguistique.  Canadian Journal of Applied Linguistics, 10(2), 197-219.

Dagenais, D., Day, E., & Toohey, K. (2006).  A multilingual child’s literacy practices and contrasting identities in the figured worlds of French Immersion classrooms. International Journal of Bilingualism and Bilingual Education, 9(2), 205-218.

Van Enk, A., Dagenais, D., & Toohey, K.  (2005).  A socio-cultural perspective on school-based literacy research. Language and Education, 19(6), 496-512.

Dagenais, D., & Moore, D. (2004). Représentations ordinaires du plurilinguisme, transmission des langues et apprentissages chez des enfants en France et au Canada, Langages, 154, 34-46.

Dagenais, D. (2004). New ideas: Changing practices.  Literacies, 3, 33-38.

Dagenais, D. (2003). Accessing imagined communities through multilingualism and immersion education. Language, Identity and Education, 2(4). 269-283.

Dagenais, D., & Toohey, K. (2002). Introduction to Special Issue on Ethnographic Approaches to Language Research/Approches ethnographiques dans la recherche sur le langage. The Canadian Modern Language Review, 59, 1-13.

Dagenais, D., & Berron, C. (2001).  Promoting multilingualism through French immersion and language maintenance in three immigrant families.  Language, Culture and Curriculum, 14 (2), 142-155.

Dagenais, D.  (2001). La représentation de la littératie dans un projet pédagogique en langue seconde.  McGill Journal of Education, 36, 97-114.

Dagenais, D., & Jacquet, M.  (2001).  Valorisation du multilinguisme et de l’éducation bilingue chez des familles immigrantes.  Journal of International Migration and Integration, 1, 389-404.

Dagenais, D.  (2000).  La représentation des rôles dans un projet de collaboration inter- institutionnelle.  La Revue des sciences de l’éducation, 26 (2), 415-438.

Dagenais, D., & Day, E.  (1999). Home language practices of trilingual children in French Immersion. The Canadian Modern Language Review, 56, 99-123.

Dagenais, D., & Day, E.  (l998). Classroom language experiences of trilingual children in French immersion. The Canadian Modern Language Review, 54, 376-393.

Dagenais, D.  (l994). L’intérêt d’une pédagogie de l’écrit axée sur le processus pour les élèves présentant des besoins particuliers.  Journal of the Canadian Association of Applied Linguistics, 16, 25-45.

Dagenais, D.  (1992). Concerns about maintaining biculturalism when changing contexts. Canadian Children, 17 (2), 53-59.

 

Print